Monday, May 9, 2011

درس 55: مولاباندا - روح بخشیدن به انرژی جنسی و حرکت دادن آن به طرف بالا



مولاباندا - روح بخشیدن به انرژی جنسی و حرکت دادن آن به طرف بالا

اکنون ما آماده هستیم که چند جزء جدید به تمرین جلسات پرانایاما ی خود بیفزاییم. ما در اینجا مطالبی را عنوان می کنیم که به پیشرفت معنوی شما کمک می کند، اما عمل کردن به آنها بستگی به وقتی دارد که شما می توانید به طور مرتب به تمرینات اختصاص دهید. برای بررسی مجدد می توانید به عقب برگردید و درس پنجاه را که دربارۀ تنظیم وقت است دوباره بخوانید.

 افراد در زمینه های مختلف با هم متفاوتند، بنابراین هرکس بایستی تمرینات جدید را بر اساس استعدادهای خود شروع کند.  این بدان معنی است که شما باید قبل از بکارگیری تکنیکهای جدید، در برنامۀ روزانۀ کنونی خود در پرانایاما و مدیتیشن کاملاً تثبیت شده باشید و انجام آن تمرینات برایتان آسان شده باشد. اگر هنوز آمادگی شروع تمرین جدید را نداشته باشید خیلی زود متوجه می شوید که آنها را زودتر از موقع شروع کرده اید. این اشکالی ندارد، به شرط آنکه هروقت متوجه شدید که تمرینی را زودتر از موقع شروع کرده اید، به عقب بروید و به همان سطحی از تمرینات که برایتان راحت است برگردید و بعد از مدتی دوباره امتحان کنید. یک روش تدریجی برای خود طراحی کنید. روزولت رئیس جمهور آمریکا می گفت:" انسان همیشه باید از حد توان خود فراتر برود". این تا حدی درست است. این طور است که انسان پیشرفت می کند، اما نباید در راه پیشرفت خود را فدا کرد. باید از عقل سلیم بهره گرفت، و فقط آنچه را که می توان جذب کرد در یک مدت زمان معقول انجام داد. دانش در اینجا موجود است، هروقت احساس کردید که آماده اید، می توانید از آن بهره بگیرید.

باید تأکید کرد که تمریناتی که درینجا مورد بحث قرار می گیرد نباید بدون تمرین روزانۀ پرانایاما و مدیتیشن انجام شود. اگر شما آنها را بدون پرانایاما و مدیتیشن امتحان کنید نه تنها که مفید نیست بلکه ممکن است روی روند  پیشرفت معنوی شما اثر منفی بگذارد.

بنابراین با توجه به نکتۀ گفته شده ما نگاهی به تمرینی می اندازیم که "مولاباندا" یا " قفل ریشه یا قفل انتها" نامیده می شود. معنی لغت از اصل تمرین قویتر است. کاری که ما در ینجا انجام می دهیم خیلی ملایم است. می توان گفت یک تحریک ملایم. ما می خواهیم سیستم عصبی را وادار کنیم که در سطحی بالاتر عمل کند و فشاری هم به آن نمی آوریم.

انجام مولاباندا بسیار ساده است. با این همه باید به آن عادت کرد. درست مثل همۀ تمرینات پیشرفتۀ یوگا که انجام می دهیم، اول باید از مرحلۀ مبتدی بگذریم تا کم کم برایمان جا بیفتد.مثل بقیۀ کارهایی که برای اولین بار در زندگی آنجام می دهیم. در مورد هر چیز تازه ای باید از چنین  مرحله ای بگذریم.

برای مولاباندا مثل همۀ مواقعی که می خواهیم پرانایاما انجام دهیم می نشینیم. وقتی که پرانایاما انجام می دهیم به نرمی عضلۀ حلقوی مقعد (هم کش) را منقبض می کنیم و نگهمیداریم. همین، خیلی ملایم. آنقدر ملایم که کمی بیش از قصد انجام اینکار است وخیلی کم حس می شود. آنچه ما می خواهیم بکنیم اینست که عادت منقبض نگهداشتن عضلۀ مقعد را در طول جلسۀ پرانایاما در خود ایجاد کنیم. همزمان وقتی که داریم این کار را انجام می دهیم، به ملایمت این عضلۀ منقبض شدۀ مقعد را به همان صورتِ منقبض شده به طرف بالا از طریق لگن به درون قسمت پایینی شکم می کشیم. این فقط یک حرکت فیزیکی کوچک و کمی بیشتر از قصد انجام اینکار است، آنقدر که یک عادت فیزیکی ایجاد کند. بعدها، فقط خفیف ترین قصد برای فرستادن انرژی جنسی به طرف بالا کفایت می کند. کاری که ما داریم انجام می دهیم ایجاد یک حساسیت جدید در ناحیۀ لگن خاصره است. همان طور که در دروس پیش گفتیم، پرانایاما، پرانا را از ناحیۀ لگن به طرف بالا می کشد. این کار از طریق یک روندِ بیولوژیکِ ملایمِ صورت می گیرد که ناشی از محدود کردن ورود اکسیژن به بدن است. ما درینجا داریم به کمک مولاباندا با یک تحریک مستقیم کار بالا رفتن پرانا را تسهیل می کنیم و جریان رو به بالای آن را شدت می بخشیم.

مولاباندا یک حرکت کنترل شدۀ فیزیکی است که خیلی زود تبدیل به عادت می شود.در ابتدا توجه ما به حس جنسی ای که در اثر این کار ایجاد می شود معطوف می گردد، این ممکن است برای مدتی حواس ما را پرت کند. این طبیعی است. انرژی جنسی برخاسته از این عمل در ابتدا ممکن است بیش از آنکه بخواهد به طرف بالا برود خواستار رفتن به طرف پایین باشد. این هم طبیعی است. ما فقط مثل همیشه به تمرین پرانایاما ادامه می دهیم و به سادگی توجه خود را به تنفس ستون مهره ای (اسپاینال) معطوف می کنیم. این کار انرژی را در عصب اسپاینال بالا و پایین می برد. به موقعِ خود، ما حس لذت بخشی را در قسمتهای بالای بدن احساس می کنیم، و مورد پایین رفتن انرژی در طول پرانایاما بندرت پیش می آید و نهایتآ دیگر اتفاق نمی افتد. چه مدت طول می کشد تا به این مرحله برسیم؟ ممکن است روزها، هفته ها یا ماهها طول بکشد. این بستگی به فرد تمرین کننده دارد. این عمل در اثر تمرین مرتب و در نتیجۀ پالایش ویژه ای که در سیستم عصبی ما صورت می گیرد اتفاق می افتد.

گاهی اوقات در موقع پرانایاما متوجه می شویم که عضلۀ مقعد منقبض نمی شود. اشکالی ندارد، فقط  همین که متوجه شدیم به سادگی به برقراری دوبارۀ قصد انقباض می پردازیم و به تنفس ستون مهره ای ادامه می دهیم. رها کردن و منقبض کردن گاه و بیگاه عضله طبیعی است و نام دیگری دارد، به آن آشوینی مودرا گفته می شود. ما فعلآ این کار را به طورعمدی انجام نمی دهیم. خودش در جای خود اتفاق می افتد. به موقع، یک حرکت موجی بسیار ظریف در ناحیۀ لگن و بالاتر ایجاد می شود، که با لذت بیشتر و احساس روشنی درونی همراه است. به محض اینکه انرژی جنسی در درون بدن به چرخش درآید،  خود به خود یک کارکرد جدید ایجاد می شود، یک بیولوژی تازه. ما آنرا بااین تمرین پیشرفتۀ یوگا آغاز می کنیم. وقتی که این کارکرد ایجاد شد، در زمان تمرین خود به خود به بقای خود ادامه می دهد. بدین طریق است که اکستسی مداوم را تجربه می کنیم.

بالا آمدن لذت خوب است ونشانۀ بالا آمدن طبیعی کارکردِ بیولوژیکِ اکستاتیکِ درونی است. همچنان که ما مثل قبل به تمرین خود ادامه می دهیم، متوجه می شویم که لذت بالاتر و بالاتر می آید.

 تمرین مراقبه بعد از پرانایاما مثل قبل بسیارمهم است. در طول مراقبه ما به طورعمدی تمریناتی را که در موقع پرانایاما انجام می دادیم انجام نمی دهیم. اگر در طول مدیتیشن متوجه شدیم که مولاباندا انجام می دهیم، به آن توجهی نمی کنیم و فشاری هم برای برطرف کردن آن وارد نمی کنیم. فقط به سادگی به مانترا برمی گردیم. خیلی مهم است که مدیتیشن تا آنجا که ممکن است ساده و خالص انجام شود. بنابراین فقط روال سادۀ مانترا را دنبال می کنیم. شما ممکن است در طول مراقبه متوجه تغییر تجربیات خود بشوید، که ناشی از جریان یافتن انرژی اکستاتیک در درون بدن بعد از پرانایاماست. اکستسی هم یکی از چیزهایی است که ممکن است در طول مدیتیشن اتفاق بیفتد، مثل افکار، احساسات و حس های مختلف فیزیکی. ما به سادگی جانب مانترا را می گیریم و به آن اجازه می دهیم که ظریفتر شود و ناپدید شود و دوباره ظاهر شود و ناپدید شود. این کار،  بالارفتن عصاره های جنسی را در سیستم عصبیِ ظریفِ ما لذت بخش تر می کند. با برخاستن و بالا آمدن سرورآگاهی خالص، مراقبه بسیار مؤثرتر می شود و انرژی های اکستاتیکی را که از طریق سیستم عصبی جریان می یابد در درون پخش و منتشر می کند. لذتی خارج از تصور.

حالا بیایید به انتهای دیگر عصب ستون مهره ها در بالا برویم، به نقطۀ بین دو ابرو. و کاری هم در آنجا انجام دهیم. باور کنید یا نه، این هم کاری است که باعث بالا آمدن انرژی جنسی می شود.

استاد در درون شماست.  


No comments: