Monday, April 4, 2011

درس 49: پرانایاما، پرسش و پاسخ - تعریق در موقع پرانایاما



پرانایاما، پرسش و پاسخ - تعریق در موقع پرانایاما

پرسش: پرانایاما قبل از مدیتیشن خیلی خوب است. من این امر را بلافاصله از همان روزی که آنرا شروع کردم متوجه شدم. وقتی که دارم تنفس ستون فقرات انجام می دهم احساس می کنم که دارم دندانم را در چیزی فرو می کنم. بعد از ده دقیقه تنفس آرام، گاهی تمام بدنم غرق عرق می شود. من دچار کمی نفس نمی شوم و احساس گرما هم نمی کنم. ضربان قلبم هم تند نمی شود، فقط عرق می کنم. آیا این تجربه طبیعی است؟

پاسخ: بله این طبیعی است، وچیز خوبی است. این نشانۀ مستقیم پالایشی است که در نتیجۀ جریان یافتن مقدار زیادی پرانا در سیستم عصبی شما صورت می گیرد. شما ورزش سوئدی (اروبیک) یا یک فعالیت تند انجام نمی دهید که باعث چنین تعریقی شود. علت آن  حرکت پرانا در عصب های شماست که به عنوان یک ورزش درونی عرق را از بدن شما بیرون می راند وناخالصی ها را با آن به بیرون می فرستد. این عرق کردن برای همیشه ادامه پیدا نمی کند. به تدریج با پالایش بیشتر، میزان تعریق کمتر می شود. تجربیات دیگری هم ممکن است یش بیاید که نشانۀ پاکسازی است. بیشتر آنها تجربیات حسی درونی هستند. ما با پرانایاما از یک کار فیزیکی شروع می کنیم، و راهی را به درون خود باز می کنیم. با این کار عصب ستون فقرات را که فرماندهی کنترل همۀ بدن را بعهده دارد باز و احیاء می کنیم. از طرف دیگر در مراقبه، ما کاملاً به درون شیرجه می زنیم و راه بیرون آمدن را به صورت سرورآگاهی خالص باز می کنیم. با همراه کردن این دو روش گرفتگی های سیستم عصبی را از دو طرف محاصره کرده آنها را در مقیاس وسیعی به بیرون می رانیم. گاهی اوقات ما اثرات این پاکسازی را به وضوح مشاهده می کنیم، مثل وقتی که تعریق صورت می گیرد.

اگر ناراحتی، بی قراری یا حساسیت و تحریک پذیری با روند پالایش همراه باشد، حتماً بعد از خروج از مدیتیشن مقدار کافی وقت برای استراحت بگذارید. در مورد اهمیت استراحت کافی بعد از تمرین، در بخش پرسش و پاسخ مدیتیشن توضیحات لازم داده شده است. معمولاً پرانایاما باعث بروز ناراحتی در مدیتیشن نمی شود، و تقریباً همیشه باعث عمیق تر شدن و آرام شدن می گردد. اما وقتی که بدن دارد پالایش می شود هر چیزی ممکن است پیش بیاید. بنابراین در زمینۀ چگونگی برخورد با تجربیات نامطبوع که ممکن است گهگاه پیش بیاید به دستورات راهنما توجه داشته آنها را رعایت کنید. اینها همه روند پالایش است و هریک از ما آنها را به گونه ای تجربه می کنیم. بنابراین لازم است که هریک از ما شخصاً بر تمرینات خود نظارت داشته باشیم. ما باید از نقاط قوت خود آگاه باشیم و از آنها بنحو احسن استفاده کنیم، و هم چنین از نقاط ضعف خود با خبر باشیم و در چارچوب آنها عمل کنیم.

بعنوان یک راه حل عملی، اگر در پایان پرانایاما خیس عرق شدید، قبل از شروع مراقبه چند دقیقه صبر کنید تا خشک شوید. اگر فکر می کنید که عوض کردن لباس به شما کمک می کند که احساس راحتی بیشتر بکنید، حتماً اینکار را بکنید. ضرورتی ندارد که درحالی که خیس عرق هستید مدیتیشن کنید. اما شروع مدیتیشن خود را بیش از چند دقیقه به تعویق نیندازید. ما می خواهیم که تأثیرات مثبت پرانایاما را باخود به درون مدیتیشن ببریم.

استاد در درون شماست.


No comments: