Saturday, May 16, 2015

درس 102: پرسش و پاسخ - اهمیت داشتن یک برنامۀ سبک و دراز مدت مدیتیشن





پرسش و پاسخ - اهمیت داشتن یک برنامۀ سبک و دراز مدت مدیتیشن    


از یوگانی

تاریخ 1 فوریۀ 2004

به  اعضای جدید توصیه می شود که دروس را از اول بخوانند زیرا ممکن است دروس قبلی پیش نیاز درس اخیر باشد .
 

پرسش: من حدود شش هفته است که دارم با مدیتیشن تقلا می کنم ولی هنوز به حالت "سرور" دست نیافته ام. با این وجود هر روز 2 بار هر بار بیست دقیقه مدیتیشن می کنم و متوجه شده ام از گذشته آرام تر شده ام . گر چه هنوز خیلی احساس آرامش نمی کنم. من از کوشش های شما برای براه انداختن این گروه و کمک کردن به افراد زیادی در جهت روشن بینی قدردانی می کنم.  5 سال پیش من خود را در این دنیا خیلی  تنها حس می کردم. اعتقادات معنوی من با عقاید بسیاری از مردم که پول و مادیات را به معنویات ترجیح می دادند نزدیک نبود.  من هر روز دعا می کردم تا با فرشتگان زمینی بیشتری که از نظر فکری به من نزدیک بودند آشنا شوم.  حالا می توانم با خوشحالی بگویم که تعداد زیادی افراد معنوی به زندگیم وارد شده اند و تعداد آنها روز بروز بیشتر می شود. سؤال من اینست که آیا وقت آن شده است که پرایاناما را به برنامه تمرین روزانه ام اضافه کنم یا آن که قبل از آن نیاز به مقدار زیادی پالایش دارم؟

پاسخ : بنظر می رسد که چیزهای خوبی دارد برای شما اتفاق می افتد ،  اما شما به راه ساده تری نیاز دارید.  این امر چندان معمول نیست که مدتیشن در وضعیت در حال پیشرفتش برای کسی سخت باشد.  شاید گرفتگی های زیادی دارد درسیستم عصبی شما برطرف می شود،  این خوب است اما لازم است که شما هم در طول مدیتیشن و هم بعد از آن ملایمت و نرمی بیشتری حس کنید تا برای ادامۀ تمرینات در زمان طولانی انگیزۀ بیشتری داشته باشید.
سختی و نا آرامی در مدیتیشن می تواند ناشی از تحمیل مانترا،  بیرون آمدن سریع از مدیتیشن،  یا طولانی بودن زمان مدیتیشن برای شرایط شما باشد.  این سؤالات شما را در شناخت مشکل کمک می کند:
1- آیا مانترا را به آسانی بر می گیرید،  به اصرار یک تلفظ خاص آن را تکرار نمی کنید؟ آیا با افکارتان می جنگید تا کنار بروند و شما به مانترا برگردید؟ ما می خواهیم که این روند بسیار ملایم باشد. بنابراین همیشه هر وقت متوجه شویم که از مانترا دور شده ایم به ملایمت و آسانی توجه خود را به مانترا می دهیم.  اصلا لازم نیست تلفظ مانترا واضح باشد.  در واقع وقتی که مانترا بطور طبیعی بطرف یک تلفظ مبهم پیش می رود، مدیتیشن دارد در جهت درستی پیش می رود زیرا ذهن دارد بطور طبیعی ما را بسوی سکوت می برد.
2- آیا در پایان مدیتیشن زود از جایتان بلند می شوید؟ اگر زود بلند شویم آن گرفتگی هایی را که داشتند در طول مدیتیشن بیرون می آمدند دوباره مسدود می کنیم و این امر باعث ازدیاد ناملایمت فعالیت ها در طول روز می شود.  بنابراین ما حداقل چند دقیقه در حالت سکوت بدون مانترا در انتهای مدیتیشن باقی می مانیم.  بنا براین اگر مدیتیشن نا آرام بود و افکار و عواطف زیادی ظاهر شد،  بعد از مدیتیشن به مدت 5 تا10 دقیقه دراز بکشید.  هر قدر لازم بود استراحت کنید تا آن حالت تلاطم و آشفتگی برطرف شود.  این کار تفاوت زیادی روی تجربیات شما در طول روز دارد.
اگر باز هم ملایمت به مدیتیشن برنگشت ،  قبل از شروع مدیتیشن 5 دقیقه تنفس ستون مهره ای انجام دهید.  اگر آن هم نتوانست به ملایم شدن مدیتیشن کمک کند تنفس ستون مهره ای را قطع کنید و قبل از مدیتیشن 5 دقیقه حرکات نرمش یوگا انجام دهید.  این کار هم به روان تر شدن مدیتیشن کمک می کند.
اگر هیچیک از این کارها به روان تر شدن مدیتیشن کمک نکرد بجای دو بیست دقیقه ،  دو پانزده دقیقه مدیتیشن انجام دهید.
این ها فقط پیشنهادات مختلفی است که می توانید آنها را امتحان کنید تا بتوانید یک ریتم ملایم و روان پیدا کنید.  برنامه ایده ال روزانه برای شما انجام دادن پشت سر هم " آسانا (حرکات نرمشی یوگا)، پرانامایا ( تنفس) و 20 دقیقه مدیتیشن" است.  شما باید یک برنامۀ راحت و متعادل برای خود پیدا کنید.  وقتی پیدا کردید می توانید سالهای زیادی همان برنامه را دنبال کنید.  طبعاً هر گاه در طول راه لازم ببینید می توانید تعداد دیگری از تمرینات پیشرفته یوگا را به برنامۀ روزانۀ خود اضافه کنید.  در آن صورت پیشرفت شما قطعی خواهد بود.  شما در حال حاضر سکوت درونی را تجربه می کنید.  این خیلی خوب است.  حالا دیگر باید بتدریج در طول زمان در " آن" ( سرور آگاهی خالص) رشد کنید بدون اینکه بخاطر ناراحتی ناشی از پالایش سریع و بیش از اندازه که در درون شما صورت می گیرد تمرینات را قطع کنید.
شما پشت فرمان ماشین نشسته اید بنابراین با درایت و ملایمت برانید.
من برای شما فرشته زمینی آرزوی موفقیت در سفرتان را دارم.  شما این روزها همراهان زیادی دارید.
استاد در درون شماست.

No comments: