Thursday, October 13, 2011

درس 83: پرسش و پاسخ - بله خودش است، این کندالینی است




پرسش و پاسخ - بله خودش است، این کندالینی است

پرسش: من توصیه شما را با کمال میل پذیرفتم و مدت مدیتیشن ام را به 20 دقیقه کاهش دا دم، با این حال حس سوزش و گرما دوباره بالا آمد و با اینکه به آن توجهی نکردم و به مدیتشنم ادامه دادم، گرمای شدید از انتهای ستون فقراتم بالا آمد و صدای وزوز بلندی در گوشهایم پیچید و بعد انرژی زیادی در درون من شروع به حرکت کرد. من مدیتیشنم را با دعا تمام کردم و روی تنفسم کار کردم و تنفس 7-7-7 (7 ثانیه دم 7 ثانیه حبس نفس و 7 ثانیه بازدم) انجام دادم تا آرام شوم، ولی انرژی حیلی شدید بود. من پیش شوهرم رفتم و از او خواستم  به من کمک کند تا آرام شوم. او در حالی که روبرویم نشسته بود به خوبی ضربه های انرژی را در دستها و پشتم حس می کرد. یک ساعت طول کشید تا من به حال طبیعی برگردم. پرسش من این است که آیا این همان توسن سرکش (انرژی جنسی) است که قبلاً درباره اش صحبت  کردید یا اینکه انرژی کندالینی است که به این شکل بروز می کند؟  من امروز صبح بازهم زمان پرانایاما و مدیتیشنم را کوتاه کردم و سامباوی و مولاباندا و سیدآسانا را از آن حذف کردم. با این همه وقتی که مدیتیشن با "آی اَم "انجام می دادم بازهم موج انرژی و صدای وزوز را حس می کردم. البته مثل قبل آزار دهنده نبود. بینش درونی من می گوید که این کار را تا چهار روز دیگر ادامه دهم، و بعد ازین چهار روز سامباوی و مولاباندا را اضافه کنم تا ببینم نتیجه چه می شود، و بعد ازین که به یک وضعیت ثابت رسیدم سیدآسانا را هم اضافه کنم.

بنظر شما آیا بهتر است که به تمرینات پیشرفتۀ یوگا ادامه دهم و سعی کنم که این اسب سرکش را رام کنم یا این که بگذارم که توسن سرکش آرام بگیرد، بعد به آهستگی کنترل آن را بدست بگیرم؟ ضمناً برای اطلاع شما باید بگویم که من امروزمی خواهم قدری پیاده روی  کنم، تنفس یوگایی و تنفس شکمی انجام دهم و داروهای گیاهی بخورم. من قهوه را بکلی ترک کرده ام. وقتی چنین محرک عظیمی در درون خود دارم چه نیازی به محرک های مصنوعی دارم؟

پاسخ: بله این کندالینی است که به حرکت درآمده است. اکنون مهمترین چیز این است که بتوانید برنامۀ تمرین خود را طوری تنظیم کنید که مشکلی برایتان پیش نیاید . خیلی عاقلانه رفتار کردید که تمرینات را کورکورانه دنبال نکردید. بهتر است که یک وضعیت تثبیت شده در تمرینات خود پیدا کنید تا بتوانید آنرا روزانه بطور مرتب انجام دهید. این خیلی مهم است. با این کار شما خواهید دانست که چه وقت باید زمان  تمرینات خود را زیاد کنید یا تمرینات جدیدی را به برنامۀ روزانۀ خود اضافه کنید. این ابزارها موجود است تا هروقت به آنها نیاز داشتید از آنها استفاده کنید. فعلاً وظیفۀ شما این است که یک وضعیت با ثبات پیدا کرده و آنرا حفظ کنید.

منظور از توسن سرکش که در درس سیدآسانا دربارۀ آن صحبت کردیم انرژی جنسی است که در اثر تحریک ناشی از نشستن در حالت سیدآسانا به اطراف جهش می کند. به مرور این انرژی تغییر می کند و خیلی ملایم می شود. وقتی که انرژی جنسی بطرف بالا حرکت کند بصورت سرورآمیز و اکستاتیکی در بدن جریان می یابد و به شکل کندالینی بروز می کند. این امر برای همه بطور ناگهانی اتفاق نمی افتد. سیستم عصبی افراد بنا بر اعمال گذشته – منظور اعمال زندگی های قبل – و میزان تمرینات روزانه شرایط متفاوتی دارد. شما کار خوبی می کنید که فعلاً سیدآسانا انجام نمی دهید، و بهتر است که تمرینات دیگری هم که برای تحریک کندالینی است انجام ندهید. اگر دیدید که ناراحتی هایی که گفتید بازهم ادامه پیدا کرد و لازم دیدید، تردید نکنید که پرانایاما و مدیتیشن را هم برای مدتی قطع کنید. روی یک وضعیت باثبات تمرکز کنید. شما همیشه می توانید دوباره تمرینات خود را از سر بگیرید، و وقتی تشخیص دادید که مشکلی برایتان پیش نمی آید تمرینات محرک کندالینی را هم بتدریج به برنامۀ روزانۀ خود اضافه کنید.

درحال حاضر معلوم است که باندازۀ کافی تمرینات را درهم ادغام کرده اید. حتماً سعی کنید که از نظر جسمی فعال باقی بمانید. این کار برای ادغام انرژی های کندالینی در سیستم عصبی ضروری است. شاید لازم باشد که برای مدتی رژیم غذایی سنگین تری را هم دنبال کنید تا وضعیت را ملایم تر کنید. درس "راه های درمان کندالینی" را دوباره با دقت بخوانید تا ببینید آیا بازهم چیزهای دیگری هست که لازم باشد بدانید. اگر فعالیت جسمی بیشتری داشته باشید کارها با ملایمت بیشتر پیش خواهد رفت. بگذارید تجربیاتتان راهنمای شما باشد. عامل اصلی موفقیت درین مرحله این است که یاد بگیرید چطور کندالینی را مهار و درمسیر درست هدایت کنید. نقش مردان و زنان یوگی بتدریج از رام کنندۀ کندالینی به رفیق و همراه تغییر می کند. بموقع شما درخواهید یافت که کندالینی با شما یکی شده و در همه جا حضور دارد.

بیاد داشته باشید که این دگرگونی یک شبه صورت نمی گیرد. این فرایندی است که سالها طول می کشد تا کامل شود. سیستم عصبی بایستی از مراحل زیادی از پالایش و تکامل عبور کند. بنابراین محتاط و صبور باشید و خود را برای یک دورۀ طولانی آماده کنید. همیشه آن کسی که آهسته و پیوسته می رود زودتر به مقصد می رسد. ما نمی خواهیم که این سفر معنوی را به یک سفر پرمخاطره تبدیل کنیم. یک زندگی خوب و پر از فعالیت را زندگی کنید و بگذارید که روشن بینی رشد یابنده با شما زندگی کند. این سفر می تواند بسیار لذت بخش باشد.

استاد در درون شماست.

No comments: