Wednesday, July 1, 2015

درس 99 : پرسش و پاسخ – تمرینات، ابتدا و انتهای ستون مهره ها


 
 
پرسش و پاسخ – تمرینات، ابتدا و انتها
 

از یوگانی
 

به اعضای جدید توصیه می شود که درس ها را از ابتدا شروع کنند، زیرا ممکن است که دروس قبلی پیش نیاز درس اخیر باشند.
 

پرسش : اول می خواهم مختصری از وضعیت خود بگویم و بعد از شما راهنمایی بخواهم.

اولاً : پرانایاما تقریباً اثر فوری در آرام کردن من داشت و از شدت و حدت طوفان های عاطفی ای که داشتم کاست. درحال حاضر همه ی تمرینات را براحتی انجام می دهم بجز تمرین "یانی مودرا کامباکا ". منظورم از راحتی این است که وقتی در حال تمرین هستم، حتی اگر در مراحل ابتدایی هم باشم هیچگونه هجوم انرژی یا عدم تعادل حس نمی کنم. باید خاطر نشان کنم که من در طول مدیتیشن اصلاً احساس سرور نمی کنم. بیشتر مدت تمرین فقط مدیتیشن می کنم، و اگر کوچکترین انتظاری داشته باشم فوراً دچار نا امیدی می شوم.
 

من یانی مودرا را یک روز امتحان کردم و سه روز بعد، پس از بالا وپایین شدن شدید عاطفی، احساس می کردم که تمام سیستم عصبی ام در آتش می سوزد. بشدت از پا درآمده بودم، بنابراین فوراً تمرین را متوقف کردم تا ببینم چه می شود.

 
ثانیاً :  من بطور کلی این توانایی را دارم که انرژی – از جمله انرژی کندالینی - را در بدنم مطابق میل و خواستم هدایت کنم. با این وجود بنظر می رسد که اگر این کار را بکنم بدنم نمی تواند آن را تحمل کند. مثل اینکه یک ماشین مسابقه داشته باشید که در موتورش روغن  نباشد. اگر استارت بزنید موتورمی ترکد. آیا توصیه ای برای من دارید؟
 

پاسخ: خیلی خوشحالم که تنفس ستون مهره ای به شما کمک کرده است. این تمرین بسیار قدرتمند و مؤثر است، نه تنها برای ایجاد تعادل در بدن بلکه برای بیدار کردن و اتحاد شاکتی و شیوا در سوشومنا و بقیه ی نقاط بدن – که به صورت برخاستن رسانایی اکستاتیک تجربه می شود. ضمناً تنفس ستون مهره ای در تسهیل کار مدیتیشن و بالا بردن اثر آن نقش بسیارمؤثری دارد، و دلیل اصلی انجام دادن این تمرین قبل از مدیتیشن هم همین است.
 

اگر شما تمرینات "مولاباندا"، "سامباوی" و "سیدآسانا" را در مدت کوتاهی  بکار گرفته و هیچ ناراحتی ای حس نکرده اید، واقعاً فوق العاده است. "یانی مودرا کامباکا"  تمرین بسیار قدرتمندی است و وقتی با تمرینات دیگر همراه شود تاثیر همه ی تمرین ها را بالا می برد. حتی چند دقیقه تمرین نتیجه ی بسیار خوبی دارد. هر وقت احساس آمادگی کردید، با یک بار تکرار شروع کنید و ببینید چطور می شود. کامباکا دارای واکنش تأخیریست، و تجربه شما این امر را ثابت می کند. با آن با دقت زیاد پیش بروید. درحال حاضر شما تمرین را متوقف کرده اید تا قدری تجدید قوا کنید. این خوب است. هیچ عجله ای در کار نیست. هروقت که آمادگی انجام آن را پیدا کنید خودتان متوجه خواهید شد.
 

عمل " هدایت انرژی" در هرجا که باشد یک شمشیر دولبه است. ممکن است باعث برخاستن اکستسی بشود، یا آنکه ما را از درون به آتش بکشد. با توجه به تجربه ای که داشته اید، شاید زود باشد که این کار را انجام دهید، و این سؤال پیش می آید که آیا اصلاً لازم است که این کار را خارج از تمرینات سازمان یافته انجام بدهیم، هرچند که همه ی ما کنجکاو هستیم ببینیم که از درون چه کارهایی می توانیم بکنیم.
 

چه انرژی بوسیله ی خودتان جابجا شود، و چه این کار از طریق تمرینات سازمان یافته ( مانند بانداها، مودراها، سیدآسانا و کامباکا)، آنچه بیش از همه مورد نیاز است "پاکسازی عمومی" سیستم عصبی است. این کار از طریق مدیتیشن و تنفس ستون مهره ای انجام می شود. اگر مدیتیشن راحت پیش نرود (خسته کننده، یا ناراحت کننده باشد ....)، نشان دهنده ی این است که مقدار زیادی پالایش دارد صورت می گیرد- یعنی درست همان  چیزی که  برای شما لازم است تا منبع گرفتگی هایی  را که با آن برخورد کرده اید برطرف کند. این ناراحتی می تواند با دنبال کردن دستورالعمل  تمرین کاهش یابد. به دروس قبلی مراجعه کنید تا بدانید با حالات مختلفی که در مدیتیشن پیش می آید چکار کنید. بیاد داشته باشید که با انتظارات هم مثل بقیه ی افکاری که در طول مدیتیشن پیش می آید برخورد کنید، و به سادگی به مانترا برگردید. همیشه بعد از بیرون آمدن از مدیتیشن بقدر کافی استراحت کنید. اگر نکنید ممکن است در طول روز احساس بیقراری و ناراحتی کنید.

 
کارهای زیادی هست که می توانید برای بالابردن قدرت، ملایمت و عمق بیشتر مدیتیشن انجام دهید. طول مدیتیشن در حال حاضر کافی است. 20 دقیقه برای بیشتر مردم زمان مناسبی است. انجام دادن آسانا قبل از مدیتیشن کمک می کند که بیشتر به درون بروید، و در طول مدیتیشن آرامش بیشتری حس کنید. اگر پرانایاما به ملایمت پیش برود می توانید با افزایش تدریجی تعداد تکرارها قبل از مدیتیشن به عمق بیشتر بروید. 5 دقیقه به مدت پرانامایا اضافه کنید و چند هفته صبر کنید تا ببینید چطور می شود. اگر همه چیز به ملایمت پیش برود، می توانید 5 دقیقه ی دیگر هم به مدت پرانایاما اضافه کنید. پرانایاما نه تنها اثر مدیتیشن را بیشتر می کند، بلکه "انرژی" را به روشی متعادل تر در جهت بیداری درونی "هدایت" می کند. اگر انرژی خود را از طریق تنفس ستون مهره ای در سوشومنا بین چشم سوم و پرینه ( انتهای ستون مهره ها) بالا وپایین ببرید، بیشترین بهره را با کمترین مشکل بدست خواهید آورد.
 

اگر برنامه ی خود را طوری تنظیم کنید که ده دقیقه آسانا، بیست دقیقه پرانایاما، و بیست دقیقه مدیتیشن انجام دهید، پاکسازی عمومی خود را با بیشترین سرعت انجام خواهید داد. اگربا این برنامه تمریناتتان با ملایمت پیش برود، شما روغن کافی در موتور ماشین مسابقه ی خود خواهید ریخت که تمام سیستم عصبی شما را روعنکاری و پاکسازی کند، و جریان پرانا را در آن بشدت افزایش دهد. شما وقتی متوجه می شوید که این برنامه بخوبی کار می کند که بتوانید تمرین یانی مودرا کامباکای خود را انجام دهید و بجای بالا و پایین رفتن شدید عواطف و هیجانات، اکستسی تجربه کنید. در آن صورت شما از تمرینات دیگرهم ،،لذت بیشتری خواهید برد. البته مدتی طول می کشد تا به آن مرحله برسید، اما اگر تمرکز خود را روی ابتدا و انتهای ستو ن فقرات خود بگذارید در مسیر درستی قرار گرفته اید. بنظر می رسد که شما با توجه به جریان انرژی در بدنتان کمی از سیستم عصبی تان جلوتر رفته اید. بنابراین بهتر است کمی به عقب برگردید و بیشتر به پاکسازی درونی بپردازید. در واقع راه دیگری وجود ندارد مگر اینکه بخواهید راه "گوپی کریشنا" را در پیش بگیرید، و اجازه دهید که مقدار خیلی زیادی انرژی در درون شما جریان یابد، و سالها دچار مشکل شوید تا اینکه بالاخره سیستم عصبی شما در اثر سوختن پالایش یابد و دودها برطرف شود. این راه میان بُرِ خوبی نیست. اگر راه درست را در پیش بگیرید، خیلی لذت بخش تر و بی خطر تر است.

 
استاد در درون شماست.

 

2 comments:

Unknown said...

باسلام واقعا مطالبتون بسیار جالب و جذاب است از زحماتتون تشکر میکنم فقط میخاستم راجبه دروس تانترا بپرسم که ترجمه فارسیشون چطوری تهیه کنم با تشکر

Unknown said...

باسلام واقعا مطالبتون بسیار جالب و جذاب است از زحماتتون تشکر میکنم فقط میخاستم راجبه دروس تانترا بپرسم که ترجمه فارسیشون چطوری تهیه کنم با تشکر