Wednesday, June 17, 2015

درس 103: پرسش و پاسخ - سرنوشت یا آزادی انتخاب(جبر یا اختیار)



 

 پرسش و پاسخ - سرنوشت یا آزادی انتخاب(جبر یا اختیار)

از یوگانی

تاریخ: 3 فوریۀ 2004

به  اعضای جدید توصیه می شود که دروس را از اول بخوانند زیرا ممکن است دروس قبلی پیش نیاز درس اخیر باشند .

سؤال: من چندین سال است که مدیتیشن می کنم و پیشرفت بطئی و تدریجی ای در تجربیاتم داشته ام.  تنها مشکل من این است که مرتب تکنیک های مختلف را امتحان می کنم بدون اینکه برای مدت طولانی به یکی از آنها بچسبم.  آیا این کارمای فرد است که مانع می شود که در مدیتیشن پیشرفت کند؟ آیا باید از تمرین دست برداریم و اجازه دهیم امور بطور خود بخودی اتفاق بیفتد یا باید براساس آزادی انتخاب امور را خودمان تحت کنترل در آوریم؟ من فکر می کنم گاهی اوقات امکان آزادی انتخاب هست و گاهی سرنوشت است که همه چیز را تحت کنترل خود در می آورد.  این موضوع برای من کمی گیج کننده است.  نظر شما چیست؟

 پاسخ: من فکر می کنم که به بخشی از سؤال شما در مورد آزادی انتخاب در درس 84 (هنر کاری انجام ندادن) پاسخ داده شده است.  اگر ما بخود اجازه دهیم که بخشی از تکامل باشیم،  کاری انجام خواهیم داد.  همۀ طبیعت کاری انجام میدهند.  بطور آگاهانه  "کاری انجام ندادن" هم باز " کاری انجام دادن" است.  موضوع این است که ما می توانیم با انجام دادن کارهای کوچک به " باز شدن طبیعی سیستم عصبی برروی سرور آگاهی خالص و اکستسی الهی " کمک کنیم و روند آن را تسهیل کنیم.  ما می خواهیم این روند را به قابلیتهای طبیعی سیستم عصبی خودمان واگذار کنیم و برای این کار به کمک یک اهرم مناسب اینجا و آنجا را تلنگری می زنیم.  هدف ما در تمرینات پیشرفته یوگا همین است.

"کارما" یا "سامسکارا" یا گرفتگی هایی که در سیستم عصبی ما جای گرفته است،  موانعی است که بین ما و تجربه الوهیت ایستاده است.  تمرینات معنوی برای تحریک سیستم عصبی است تا خودش را پالایش کند و گرفتگی ها را برطرف نماید. انجام ندادن این کار و واگذار کردن آن به " سرنوشت" سفر معنوی ما  را طولانی تر می کند و خانه تکانی را به تعویق می اندازد.  درین مورد آزادی انتخاب وجود دارد.  همۀ ما آزادیم که انتخاب کنیم.  می توانیم حالا این کار را بکنیم یا آنکه آن را به بعد موکول کنیم.  این انتخابی است که در پیش داریم.  اگر این کار را به بعد موکول کنیم ممکن است که در آینده بخاطر کوششهای دیگران و وضعیت ستارگان زمان راحت تری داشته باشیم.  بنظر من بهتر است که خودمان اقدام کنیم بجای آنکه در تاریکی بنشینیم و منتظر کس دیگری بشویم که بیاید و چراغ را روشن کنید.

شاید درس 93 برای شما جالب باشد.  این درس در این مورد بحث می کند که چگونه " عصر جدید" با انتخابهای معنوی، مرتبط است.  حرف آخر این است که" سرنوشت" در ستارگان است.  باقی بخود ما مربوط می شود.

در مورد امتحان کردن تکنیکهای مختلف مثال " چاه کندن" صدق می کند.  اگر ما در یک نقطه شروع به حفاری کنیم،  نهایتاً به آب می رسیم.  اما اگر جاهای مختلف را حفر کنیم بالاخره به آب می رسیم فقط ممکن است دیرتر به نتیجه برسیم.  بنابراین بطور کلی بهتر است که به یک تمرین آزمایش شده و حقیقی بچسبیم.

در این دروس ما در مورد طیف کاملی از تمرینات حقیقی و امتحان شده صحبت می کنیم، و آنها را مانند آجرهای ساختمانی کنار هم قرار می دهیم،  تا افراد با توجه به قابلیت های منحصر بفرد خود و مقدار زمانی که در اختیار دارند،  تحت نظارت دقیق خود آنها را بکار ببرند.  این روش ماست.  کسانی که از قبل مسیر دیگری را انتخاب کرده اند می توانند از این دروس بعنوان " غذای فکری" استفاده کنند.

استاد در درون شماست.

 

No comments: